Mycket tankar...

Mycket tankar om framtiden o enomt mycket pluggande just nu...

Förutsättningarna har ändrats i skolan – antingen måste jag läsa Engelska B denna terminen då det redan är massor att göra eller så får jag inte samma examen som de flesta i min klass när jag går ut fjärde året här på tolkutbildningen!  Jag har vetat detta förut, det är inget som bara slog ner som en bomb nu... men skolan har hela tiden sagt till mig o de andra som saknar Engelska B i sina betyg, att det löser sig o vi ska inte oroa oss!!  Troligtvis skulle de ordna en kurs på skolan o försöka kombinera den med resten av våra studier... men nu börjar tiden rinna iväg o skolan ordnar ingenting, vilket gör att jag måste läsa in det på distans eller åka ner till Malmö på kvällar o läsa in det på komvux... hur som helst kommer det gå ut över mina andra studier!
Samtidigt har jag haft mycket tankar ett tag nu om jag verkligen ska fortsätta in på tolkåren av många olika anledningar såsom...
... att jag faktiskt redan uppnått mitt mål med att plugga – att må bättre!
... jag vet inte riktigt om tolk är det jag vill bli! Teckenspråk är jätteroligt o intressant, men att tolka är en helt annan sak o när jag verkligen vet vad det innebär, så är jag inte säker på att det lockar mig?!
... jag saknar mitt ”vuxna” liv o allt det jag inte längre kan göra eller ha friheten att göra nu när jag studerar!
... när jag började på tolkutbildningen hade jag hört att det fanns mycket tolkjobb o det var bra betalt – två saker som inte stämmer o det retar mig! Kanske går jag 4 år här o får ändå inte jobb o om jag får ett tolkjobb är det sämre betalt än jag har på ONOFF... pengar är verkligen inte allt, men det känns inte riktigt bra...!?
... att pendla är fruktansvärt jobbigt – men nästan lika jobbigt är det att varje vecka ”pausa” sitt liv o åka o bo ensam i Önnestad o bara leva för helgerna! Hur ska jag orka börja pendla igen eller bo här i 2 ½ år till? Speciellt om jag inte är säker på att det är detta jag vill?!
... jag brinner inte lika mycket för det här som många andra! O detta är en utbildningen som nästan kräver att man ska älska detta mer än allt annat i livet om man ska klara av det o orka!
... o sen om jag inte på något sätt lyckas få ett betyg i Engelska B, så kommer jag varje dag i två år läsa samma kurser som de andra i min klass, men skillnaden är att de får högskolepoäng – men det får inte jag, trots att jag gör samma sak som dem! Vet att jag kommer reta mig o må dåligt över det varje dag... är det verkligen värt det?

Samtidigt vet jag att sluta här efter andra året, troligtvis innebär att jag måste tillbaka till ONOFF – i alla fall för ett tag. O jag minns mycket väl hur dåligt jag mådde där... men samtidigt har jag en helt annat perspektiv idag o jag hade inte tänkt att stanna där, men tror det skulle fungera ett tag! Kanske byta butik o få en nystart, vem vet?!

Jag tar inga beslut just nu – detta är enbart tankar som snurrar på högvarv just nu... men måste börja ta lite beslut inom kort - med lägenheten i Önnestad som har 3 månaders uppsägningstid o meddela jobb hur det blir från juni o framåt...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Kan du inte tenta engelskan? Alltså anmäla dig för prövning på Komvux men i övrigt läsa in kursen själv? Ev när du har tid besöka annexet för flexibla studier och kolla så att du är på rätt väg?

2011-01-29 @ 12:31:08
Postat av: Anna

Jenny: Jag kollar runt lite vilka möjligheter som finns... men känns som jag varken har ork eller tid att läsa in engelskan just nu, men vi får se!?

2011-01-30 @ 09:48:25
URL: http://annizzen.blogg.se/
Postat av: chrisse

Hej!



Oj vad jag känner igen mig i dina funderingar.

Just den där biten att man saknar sitt "vuxna" liv, visst jag kommer hem varje dag men det är ändå en massa tid man lägger på studierna som man kanske skulle vilja lägga på annat.

Nu speciellt när man är gravid och får ta ett års uppehåll i studierna så blir det att man tänker ännu mer på om man ska plugga klart eller inte. har ett år kvar sen efter mammaledigheten.

Ett år går fort, men samtidigt känns det som om man kommer prioritera annat när den lille väl är här....



En sak som är toppen är att du kommit så långt att du känner att du mår bra! Även fast du skulle få börja på Onoff ett tag till, så är väl inte det hela världen? Finns andra jobb du kan söka, som du själv skrev, en annan butik eller så.



Något jag reflekterar över är att skolan säger "att det fixar sig" men sen bara skjuter på det. Så jädra dålig stil! det är ju ni som inte har eng. B som får betala priset och att plugga ännu mer än ni redan gör känns rätt surt måste jag säga!



Hoppas att du kommer fram till något som gynnar dig, som gör att du mår så bra som du förtjänar!



Kramar /Chrisse!

2011-01-30 @ 11:17:03
URL: http://lovelystar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0