Helgen i Säter!

Efter 140 mil i bilen och några underbara dagar i Säter, kom vi hem till Malmö igen igår kväll!

Resan började i torsdags morse kl 07.00 då vi hämtade upp mina föräldrar o började resan mot Dalarna! Ett stopp i Gränna för lite mat och inhandling av polkagrisar och några så korta stopp blev det! 15.40 rullade vi in i lilla Säter. Denna söta lilla stad med faluröda trähus från 1600-talet o ca 4500 invånare, där alla känner alla! Mest känd för just sina trädhus och för sitt stora mentalsjukhus som ligger vackert vid sjön Ljustern! (På teckenspråk tecknas Säter på samma sätt som galen)



Direkt när vi körde in vid torget får vi syn på Ingrid (Petras mamma) o Petras barn - ett tecken på att vi nu befann oss i en småstad - när vi direkt springer på någon vi känner :)
Efter att ha landat på hotellet o ätit varsin pizza på vår numera favoritrestaurang i Säter, så begav vi oss hem till Petra o Anders för lite födelsedagsfika (André - Petras bror hade precis fyllt år) o för att kika hur de bor! Mycket trevlig början :)

På fredagen körde vi in till Falun. Gick en sväng i stan och åkte sedan vidare ut till Lugnets hoppbackar. Ganska häftigt att vara högst där uppe o titta ut över Falun...! Efter det blev det en tur till Faluns kända koppargruva!
När vi sen kom tillbaka till Säter, hade ännu fler Skåningar anlett. Så 12 skåningar och 2 värmläningar begav sig till en restaurang för att äta. O jag tror inte de haft så mycket att göra på väldigt länge... hehe! Kvällen avslutades med några öl utanför hotellet där ännu fler skåningar slöt upp!

På lördagen var det dags för bröllopet! Efter frukosten stack mamma o jag iväg till festlokalen för att ordna med blommorna o lite andra dekorationer som vi lovat hjälpa till med. Några rundor hit o dit blev det också för att lämna o hämta saker här o var... kaos i sann Stenberg/Sundqvist anda ;)
Efter att ha gjort oss iordning bar det av med buss ut till kyrkan, så låg mitt ute i ingenstans! Runt om fanns bara en sjö, ängar o en landsväg... men väldigt vackert var det!
Vigseln var såklart helt underbar! Petra var sååååååå vacker!



Efteråt fortsatte bussen till festlokalen i Solvarbo. En ännu mindre håla med bara ca. 140 hushåll, men som tagen rakt från Astrid Lindgrens "Alla vi barn i Bullerbyn". Även dit Petra o Anders ska flytta i oktober!
Där blev det tipsrunda o vi fick testa våra kunskaper om brudparet. Det var dock inte den bästa miljön för högklackat... o givetvis skulle min vanliga otur/klumpighet slå till! Jag var väldigt noga med vart jag satte fötterna, men när Jimmy sa något om hästarna i hagen precis där vi gick, så tittade jag på dem i några sekunder... o då givetvis trampar jag på kanten till en stor håla o ramlar...! Grusig från topp till tå, sönderslagna knä o handflator och massvis av blåmärke - men tack o lov inga utslagna tänder eller hjärskakning då jag föll illa o slog huvudet! Petras pappa körde mig tillbaka till hotellet där jag fick plåstra om mig o tvätta av mig så gott det gick - det krävdes mycket mer än så för att jag skulle missa deras bröllopsfest! Tillbaka igen o hann precis se Petra o Anders köra in till festen!
Bröllopsmiddagen var kanon, många fina tal inklusive mitt eget! O sen var festen igång! Trots att jag hade ganska ont överallt, så dansade jag fram till 4 på morgonen innan vi åkte tillbaka till hotellet... :)

På söndagen väntade brunch o presentöppning! Efter bara några timmars sömn var det ganska tungt att ta sig upp. Men det var gott med mat i magen :) Blev några timmars vila till efteråt... o sen en fika o bad nere vid sjön intill campingen. Lite middag o sen film i TV-rummet på hotellet!

Igår var det sen dags att åka hem. Men eftersom Petra fyllde 30-år, så köpte vi en liten present (ett jättefint armband med en liten dalahäst från http://www.lillalisadesign.se/ - jag köpte ett likadant) o körde förbi för att säga hejdå o dela med mig av mina foton!



Sen var det bara att köra de 70 milen hem till Malmö igen! En riktigt härlig helg, men nu är man trött o sliten... o har nog åkt på en lite förkylning o feber!
Mer foton från resan finns såklart på http://annizzen.pixbox.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0