Sovmorgon...

Började min första "riktiga" dag på lovet, med att ta en ordentlig sovmorgon! HÄRLIGT o välbehövligt!! O sen har dagen fortsatt i samma lugna takt :)

Dopet i går fick mig verkligen fundera på om jag någonsin tänker döpa mina barn!?  Prästen var urtråkig - hon pratade bara om Gud, Jesus o.s.v, o med samma tonläge hela tiden... dessutom tappade hon bort sig, sa EHHHH i varje mening o verkade otroligt bitter... (fast har ju faktiskt varit på dop med bra präster också!) ... men det känns ändå väldigt dumt det här med dop! Vi är ju inte speciellt många människor i Sverige som kallar sig kristna längre, så varför ska vi då "tvinga" in våra barn i Svenska Kyrkan?!
De enda sakerna som var roliga med dopet var att jag försökte tolka lite för mig själv där i kyrkbänken (Ojj, vad svårt!) o sen under fikan så satt jag länge o pratade med Camilla (en vän till Anna o Emma). Verkligen en helgo tjej o hon var helhjärtat intresserad av teckenspråk o döva o deras situation. Hon bad mig teckna olika saker o frågade en massa - o det var jätteskoj att berätta om det som uppfyller en sån stor del av mitt liv! Jag vill absolut inte tvinga det på någon, så det var kul med detta enorma intresse :)

Såg filmen The Box i går (har ni inte sett den o inte vill veta mer, så läs inte vidare!) - en skum film, men som satte många tankar i huvudet efteråt! Ett par öppnar en dag ytterdörren o hittar en låda med en knapp i. De får ett erbjudande att om de trycker på knappen så dör en människa som de inte känner o så får de 1 miljon dollar. Redan där började man fundera - hur skulle man själv göra i den situationen? Har pengar den makten över människor? Såklart var det inte så enkelt att de bara fick pengarna utan konsekvenser... senare i filmen får mannen ett val att antingen skjuter han sin egen fru eller så kommer deras son bli döv o blind för alltid! Det var här jag verkligen reagerade, för jag anser att visst det är ju ett jobbigt val, men ganska enkelt... en dövblind person kan har ett ganska normalt o bra liv, så tycker inte det är jämställt med att skjuta sin fru!? Men andra tycker kanske inte så... bara för att jag har en annan insyn i den världen... men absolut intressant hur min inställning har förändrats o se andras reaktioner på att vara döv, blind eller dövblind...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0