Tillbaks - för tillfälligt i alla fall...

Tog ledigt från jobb igår med... är tacksam för att jag gjorde det då det var fullt upp hela dagen!
På morgonen var det dags för oss att checka ut från hotellet (då försäkringsbolaget inte låtit oss boka längre..!) - kollade upp att hotellet hade bara ledigt en natt till, sen var det fullt hela veckan... vi fick inte heller tag i vår kontaktperson på Länsförsäkringar, så vi bestämde oss för att packa ihop alla våra saker o checka ut!
Åkte bort till lägenheten o stötte precis på några från företaget som mätt fukten i huset - de sa att vår lägenhet var helt torr, att avfuktaren gjort sitt jobb o det var inga problem längre! Lät ju bra, men jag vill vara helt säker - så ska förmodligen ta hit en vän till min bror som jobbar med sånt, för att få höra en andra åsikt!
Sen pratade vi med några från Ponsab (saneringsfirman!). De sa åt oss att lägga de grejerna vi ville ha tvättade i säckar, så skulle de tvätta det till oss... så vi satte igång att packa ner ytterkläder, skor, sängkläder, gardiner, mattor, handdukar o kuddar till dem! Soffan ska de försöka ta hand om på plats... o rökätar-maskinen ska stå kvar ett tag!
Hade blivit uppmanade att ringa till polisen o ge en redogörelse vad som vi hade gjort, sett o hört den 1 maj när det brann! Så jag gjorde det, o hon frågade t.o.m. vad det varit för väder den dagen (oj, mindes inte alls!) - känns som allt det hände för så länge sedan, känns inte bara som 1 ½ vecka, men jag hoppas jag kunde vara till någon hjälp! Hon lät väldigt intresserad av vissa detaljer som jag lämnade i alla fall... branden är numera klassad som mordbrand o en pojke är misstänkt som bor i föreningen... känns inte alls bra!!
Vi var också inne i förrådet o tittade hur allting såg ut där... ett svart lager av sot täcker allting där ute!!! :(
Både jag o Jimmy kände en enorm hemmlängtan när vi var i lägenheten, så vi satte igång att städa så mycket som vi bara orkade... o bestämde oss för att testa sova här nu! O här sitter jag nu - i lägenheten alltså!
Känns bra att vara hemma, men samtidigt känns det inte längre riktigt som hemma... här luktar lite grann fortfarande, jag känner det lite med astman, ventilationen fungerar inte - så vi har öppet överallt, kabeltv-n kommer inte fungera förrens de sanerat hela huset, vår tillfälliga dörr som de satt upp känns klen o är inte tät, i trappuppgången har det inte hänt mycket - den är svart av sot - luktar rök o ljuset fungerar inte o här springer en massa folk i o runt huset hela tiden, som flyttar till folk, mäter olika saker, byggare, poliser o.s.v... o eftersom de har nycklar till lägenheten så känner man sig inte helt bekväm här... =/ Men vi tar en dag i taget o ser vad som händer - förhoppningsvis får vi en ny dörr snart o så sanerar de trappan, det kommer nog hjälpa en hel del! Sen när de börjar bygga på allvar här, så vet vi inte om vi kan bo kvar... men för tillfälligt är vi tillbaka i lägenheten...!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0